Tuesday, September 18, 2012

'bertahan'

'bertahan'

its just a normal word.tapi kalau dilahirkan dari bibir seorang murabbi yang persis ibu sendiri,bunyinya mungkin sama tapi yang sampai di hati itu beda.beda amat.

banyak sungguh bantuan Dia tiba.di saat kita masih teraba-raba mencari jalan,mencari medan,mencari akhlak,suarakan saja pada mereka.taujih terkesan,tausiyah melekat.di sepanjang jalan pulang,di balik rasa kantuk yang tak seberapa,tanpa sedar rintik hujan itu turun deras.

Dr Wan,seorang ibu yang ingin sekali saya dakap sekuatnya sekali lagi.seakan ibu itu tahu isi hati si anak yang masih blur & tak tahu apa di medan kerja,bertemu dengan masyarakat malaysiaku yang sebenar.

"bertahan dengan stand kita.tak kisah apa pun yang orang kata,kalau ada bergaul,bercampur lelaki perempuan,jangan terikut.biarlah orang anggap kita odd,pelik,biarkan.bertahan."

saya sangat perlukan tausiyah itu.ia mungkin keluar dari mulut insan biasa,tapi kesannya beda.benar-benar tidak tahu apa yang harus dibuat,apakah masuk dalam masyarakat itu hingga kita mengikut mereka keluar di eaktu solat jumaat dan bersiar-siar di mall bersia-sia?kalau tak diikut,sukar pula nak bercampur dengan ofismates.lalu bagaimana?

nahhh Dia menjawab.

bertahan dengan stand.

jazakillah untuk naqibah kesayangan yang telah menyusun pertemuan singkat ini.

terima kasih Allah.


ps: banyak cerita.adik-adik baru menanti.esok kerja.to be continue iA.

No comments: